6 sierpnia 2024

Jak się robi fake newsa? Receptura w siedmiu prostych krokach.

Inspektorat Fake Newsów podaje do publicznej wiadomości często stosowaną recepturę na wylansowanie kłamstwa w przestrzeni publicznej. 



Od wielu lat jesteśmy świadkami największej akcji lobbingowej na rynku aptecznym w wolnej Polsce. Zwolennicy wolnej amerykanki zatrudnili najlepszych na rynku fachowców od lobbingu, aby ci torpedowali nowelizację Prawa farmaceutycznego nazywaną „Apteką dla Aptekarza”. Nie szczędzą ani sił, ani środków, a przede wszystkim – fejków. 

Najwyższy czas, by metody i skala ich działań ujrzały światło dzienne.



1. Utwórz fejkowe konta na Twitterze.

Dużo fejkowych kont na Twitterze. Żeby efekt był dostatecznie ordynarny – wszystkie je załóż naraz, jak najszybciej po nastąpieniu niekorzystnych dla Ciebie okoliczności. 


Po uchwaleniu nowelizacji prawa farmaceutycznego znanej jako Apteka dla Aptekarza znaleźliśmy kilkanaście fałszywych kont na Twitterze, z których torpedowane są zapisy AdA. Każde konto opatrzone było zdjęciem skradzionym z internetu:




2. Ożyw swoje trolle.

Masz już fejkowe konta, czas je wypełnić treścią powołując do życia fejkowych ludzi. Wymyśl kilka krzykliwych sloganów i już – możesz sam ze sobą wejść w konwersację: 



3. Ogłoś się głosem ludu. 

Pamiętaj: nie jesteś agentem grupy wpływu! Jesteś „głosem obywateli”, „obrońcą konsumentów”, „wyrazicielem woli pacjentów” – pole do kreatywnego poszukiwania odpowiednio szerokich i uciśnionych grup, które będziesz „reprezentować”, jest szerokie.



4. Za pieniądze można powiedzieć wszystko.

Znajdź kogoś, kto za pieniądze powie, co zechcesz. Kogoś, kto trafia do szerokiego audytorium. Takich „autorytetów” znajdziesz na pęczki choćby na YouTube:

Krytyczne komentarze od prawdziwych ludzi możesz zignorować – w końcu to Ty jesteś głosem ludu:



5. Dosyp kasy na artykuły sponsorowane. 

Miejsce na szpaltach nawet najbardziej opiniotwórczych pism czy portali znajdzie się dla każdego, kto jest w stanie wyłożyć odpowiednią sumę.  

Na przełomie lipca i sierpnia 2023 r. 187 podmiotów (głównie apteki sieciowe) wystosowało apel do parlamentarzystów o zastopowanie AdA 2.0. O akcji szeroko informowały media (często w artykułach, które nie były oznaczone jako reklama lub artykuł sponsorowany).

Newsmakerzy tych wielkich i tych mniejszych redakcji wyprodukowali w ten sposób setki artykułów. Wszystkie o bardzo zbliżonej do siebie treści, wszystkie do bólu tendencyjne:



6. Zakładaj różne maski – widz się może nie połapie.


By uzyskać wrażenie szerokiego, zjednoczonego frontu, potrzebnych jest wiele głosów. Po co szukać poparcia wśród niezależnych ekspertów z różnych dziedzin, skoro można samemu występować jako przedstawiciel wielu organizacji naraz. Tak jest łatwiej, taniej i pewniej – nikt niczego nie pomyli. Sam swoje zdanie możesz nawet kilka razy poprzeć. 



7. Sięgnij dna. 

Wykopałeś bagno – czas zanurkować na dno. Potrzebny Ci będzie news budzący niepokój i godzący w interesy Twojego przeciwnika. Bez problemu znajdziesz zagraniczny portal, gotów za pieniądze opublikować co tylko zechcesz:

Fejka należy opublikować koniecznie po angielsku – większość polskich dziennikarzy, widząc anglojęzyczny nagłówek na portalu o poważnie brzmiącej nazwie, połknie haczyk bez zawahania:

Przy odrobinie szczęścia, możesz w ten sposób nawet zachwiać rynkową pozycją atakowanej spółki. W najgorszym razie, jeśli okaże się sprawna w odpieraniu fejków, zmusisz ją do tłumaczenia, że nie jest wielbłądem. Skoro zachodnie media napisały – czytelnik już nie sprawdzi i na pewno sprostowania nie przeczyta. Profit? Profit. Teraz można już spokojnie usunąć oryginalnego fejka i udawać niewiniątko.

Reakcja zaatakowanej spółki była w tym przypadku błyskawiczna. Część mediów nie zdążyła opublikować samego fejka – artykuły pojawiły się od razu ze sprostowaniem. Tym razem się nie udało, ale receptura jest sprawdzona, działa i nadal się ją stosuje. Nie ma się co zniechęcać.



Linki: 

Oryginalny fake news (usunięty z portalu) był dostępny pod adresem:

https://www.europeanbusinessreview.com/polish-president-to-rely-on-china-for-30-of-medicine/ 


Jedyny zachowany zapis na archive.org pochodzi z 24.08.2023 r.












Oświadczenie NEUCA dementujące fake newsa:

https://www.neuca.pl/aktualnosc/oswiadczenie-neuca-w-sprawie-artykulu-w-the-european-business-review



Inspektorat Fake Newsów nie jest instytucją publiczną i nie należy go łączyć z żadną z państwowych inspekcji ani innym organem administracji publicznej. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz